miercuri, 24 aprilie 2013

Mocanita

ute de turisti din Romania, dar mai ales din strainatate solicita plimbari cu Mocanita, celebrul trenulet cu aburi si funingine. Locomotivele, model “Resita”, au fost fabricate in anii ’50. Vagoanele pentru turisti pot fi vagoane terasa sau vagoane clasa. Mai exista si vagoane pentru materiale, platforme, in general pentru lemn. Atentie, orarul mocanitei nu este batut in cuie. Uneori drumul poate dura intre 6-14 ore si nu exista posibilitati de aprovizionare pe traseu. De aceea, este bine sa aveti provizii de mancare si bautura, dar si haine groase la voi intrucat este o zona de munte. Cele mai cunoscute mocanite sunt (desi nu toate functionale): Mocanita din Viseu de Sus Este denumita si Mocanita de pe Valea Vaserului, datorita peisajului de-o frumusete incredibila. Ai impresia ca intri intr-o lume de poveste, o lume uitata, fara nicio asezare omeneasca, doar padure si, poate, un taram locuit de animale salbatice. In stanga parau de munte, in dreapta stanca… Calea ferata forestiera ingusta din judetul Maramures merge din Viseu de Sus, pe Valea Vaserului, si pana in satul Comanu (aproape de granita cu Ucraina), iar drumul dureaza aproximativ 8 ore. A fost construita in 1932 si mai transporta lemne si acum. In urma inundatiilor catastrofale din 2008, calea de acces a fost distrusa, iar traseul a fost scurtat cu cativa kilometri. Programul Mocanitei de pe Valea Vaserului: Mai/Iunie/Septembrie/Octombrie: - joi, vineri si sambata pana la statia Faina (km 31) Plecarea din Viseu de Sus 08:30, retur aprox. 17:00 Iulie/August: - marti, joi si sambata pana la statia Faina (Km 31) Plecarea din Viseu de Sus 08:30, retur aprox. 17:00 - luni, miercuri, vineri pana la statia Novat (Km 12,5) Plecarea din Viseu de Sus 08:30, retur aprox. 12:00 Tarifele variaza in functie de locul opririi. Pentru Faina, dus – intors, 40 ron – adulti, 20 – copii, 30 – studenti. Copiii pana la 5 ani merg gratuit, iar pentru Novat, dus – intors, 25 ron – adulti, 15 – copii, 20 – studenti. Grupurile de turisti pot inchiria un tren special (aprox. 180 euro / 24 persoane). Mocanita din Moldovita Calea ferata ingusta a fost construita si data in folosinta in anul 1888. Initial, traseul avea aproape 24 km si a functionat pana in anul 1995. A fost repusa in functiune din 28 iunie 2009, datorita austriacului Georg Hocevar care a reconditionat actualul traseu. Circula in fiecare duminica pana in luna septembrie, cu plecare la orele 12 si 14. Traseul este scurt, iar plimbarile se fac cu un tren cu vagoane tras de o locomotiva construinta in anul 1917. Se pot face si comenzi speciale pentru curse suplimentare in timpul saptamanii. Presedintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, sustine proiectul Mocanitei prin preluarea tronsonului de cale ferata Vama – Moldovita pe care altfel CFR l-ar fi desfiintat. O ruta foarte frumoasa, pitoreasca si o componenta turistica deosebita, dupa cum a descris-o chiar presedintele Consiliului Judetean. Mocanita de pe Valea Hartibaciului Calea ferata ingusta lega orasele Sibiu si Agnita. Proiectata in 1882, linia mocanitei a fost inaugurata abia dupa sase ani, cand a fost dat in functiune tronsonul Sighisoara. In 1910 a urmat traseul Agnita � Sibiu si Cornatel-Vurpar. In 1963 tronsonul Sighisoara � Agnita a fost inchis, iar in iunie 1997 a fost inchis si tronsonul Cornatel � Vurpar. Mocanita Covasna – Comandau Judetul Covasna detine un ansamblu tehnic unic pe plan mondial. Acest ansamblu este Planul Inclinat (construit in 1890), cladirile anexe si calea ferata ingusta de la Covasna – Comandau, folosite pana in 1999. Conform Mediafax, Mocanita de la Covasna-Comandau a fost repusa in functiune doar anul acesta si doar o zi, cu ocazia sarbatorii populare “Nedeia Mocaneasca”, insa din cauza degradarii sinei inguste, turistii au putut calatori doar jumatate de drum (aproximativ 1 km), pana la Planul Inclinat. Mocanita din Hunedoara Din pacate, Mocanita din Hunedoara nu mai exista. A fost dezmembrata bucata cu bucata si transformata in fier vechi. Ultima oara a circulat in� 2001. Calea ferata a fost construita de austrieci in 1860 si� inaugurata in 1900. Avea 16 km, iar traseul era de la Retisoara la Hunedoara. Acum a mai ramas doar un kilometru de cale ferata. Mocanita pleca din Gara Mica din oras, aflata langa Castelul Corvinilor si traversa primul pod in curba, unicat in tara (pod construit de Imperiul Austro-Ungar in 1900) si prin trei tunele. Mocanita din Apuseni In 1912 a fost construita calea ferata ingusta ce lega orasele Turda si Abrud. A fost scoasa din functiune in anul 1998. Autoritatile din judetul Alba au declarat mocanita drept monument istoric pentru a o putea salva de la topit. Insa de trei ani incoace, turistii care ajung in Alba, pot avea parte de o calatorie cu Mocanita pe traseul Abrud – Campeni. Fata de anul trecut, trenuletul este dotat acum si cu vagon restaurant. Mocanita de Mures Calea ferata ingusta ce avea traseul Targu Mures – Sovata, Lechinta Saseasca sau Mihesu de Campie a rezistat pana in 1989. Locomotiva a fost construita in Polonia in 1900, iar sinele in 1892 la Gyor si aduse in Romania in 1911. Consiliul Judetean trebuie sa o declare monument istoric pentru a o repune in functiune. Partea proasta este ca multe sine au cazut prada hotilor de fier vechi… Mai exista o cale ferata ingusta si pe ruta� Tg. Jiu si Tismana; una pe ruta Petrosani si Petrila; alta pe Valea Draganului. De fapt, cred ca mai toate vaile din munti detineau astfel de mocanite. Si mai toate au fost distruse. Pacat… Mocanitele romanesti sunt unice. Georg Hocevar, austriacul pasionat de mocanite, a infiintat Asociatia pentru pastrarea Liniilor Ferate Inguste din Romania. Datorita lui si a fabricii CFI Criscior, s-au restaurat si repus in functiune liniile de cale ferata ingusta Brad – Criscior, Moldovita, Abrud – Campeni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu